Är det vi eller dom som ska anpassa sig?

Jag blir jävligt irriterad när jag får höra att jag är rasist, helt fel. Ja, jag har åsikter, men mina åsikter är inte något som ens borde kopplas till rasism. Men som sagt så har det gått för långt. När man inte får sjunga nationalsången på nationaldagen i endel av skolorna i sverige och när man blir kallad rasist för att man har svenska flaggan på ballkongen. Eller att visssa skolor ej får ha sina skolavslutningar i kyrkan på grund av att nysvenskar tycker att det är kränkande.

Jag anser att det är nyttigt för våran kultur med nysvenskar men varför kan vi inte hjälpa de vi har i landet på traven att komma in i ett socialt samhälle, att de som har en bra utbildning i sitt hemland kan fortsätta med det i sverige utan att få utbilda om sig på nytt, kanske bara göra en snabb repitation och se om de är utbildade på ett liknande sätt som i sverige, för jag tvivlar inte på att många av de nysvenskar som inte har jobb är bra utbildade i sina hemland.

För ett par veckor sedan praoade jag på ett dagis, där jobbade en man som jag pratade lite med i personalrummet. Han hade kommit hit till sverige från Iran för ca 10-15 år sedan. Han hade en väldigt bra utbildning och hade studerat flera år på universitet i Ryssland till läkare. Men i sverige får han inget jobb. Jag tycker att det här är helt fel, det är något jag skulle vilja ändra på. Det påverkar än så mycket.

Är det vi eller dom som ska anpassa sig?

Ville bara få ut allt.

Kommentarer
Postat av: Fina - utbildad make up artist

ÅH, ÄLSKAR DITT INLÄGG! Jag fick skit för att jag skrev om zigenare! Sjukt, de är ju pack! Ha en trevlig dag


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback